مجموعه بهارستان

کاخ ها و عمارات تاریخی متعددی در ایران وجود دارد که هر کدام مربوط به یکی از دوره های پر فراز و نشیب ایران است. معماری بی نظیر و خیره کننده این بناها به خوبی نشان دهنده قدمت آن ها می باشد. در شهر تهران به دلیل اهمیت ویژه ای که در دورهای مختلف داشته و به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران کاخ های متعددی بنا شده است. از جمله این عمارات و کاخ ها می توان به کاخ بهارستان اشاره نمود. کاخ بهارستان یا همان دارالشورای ملی ایران که قدمت آن به سده 13 خورشیدی باز می گردد ازمهم ترین بناهای تاریخی کشور است که مجله مستر بلیط در ادامه به طور کامل به معرفی آن می پردازد.

تاریخچه کاخ بهارستان

تاریخچه

کاخ بهارستان به دستور میرزا حسن خان سپهسالار قزوینی  در سال 1289 هجری قمری ساخته شد و امروزه به ساختمان مجلس شواری ملی تهران تبدیل شده است. این عمارت باشکوه از گذشته های دور تا کنون شاهد رویدادها و حوادث مهم بسیاری بوده است، به همین دلیل خیلی ارزشمند می باشد. میرزا حسن خان که از صدراعظم های ناصرالدین شاه بود دستور ساخت این بنا را به منظور برگزاری نشست های ملی صادر نمود و مهندس میرزا مهدی خان شقاقی آن را ساخت. این ساختمان به دلیل جایگاه خاصی که داشت دچار حوادث متعددی در طی دوره های تاریخی مختلف شد که از جمله آن می توان به سه بار آتش سوزی و یک بار به توپ بسته شدن اشاره نمود.

میرزا تقی خان سپه سالار در آن زمان علاوه بر عمارت بهارستان اقدام به ساخت بناهای دیگری نیز نمود و قصد داشت به این ترتیب تغییراتی در فضای شهر تهران ایجاد نماید. در سال 1280 زمین و باغ بهارستان در نزدیکی تهران و در شمال شرق آن واقع شده بود. اما به دلیل افزایش جمعیت و توسعه یافتن شهر بهارستان از حاشیه شهر به مکانی در محدوده شهر تبدیل شد. در اوایل دوره قاجار این زمین و باغ که خیلی ها بعدها آن را به نام سپهسالار یا بهارستان می شناختند نام مشخصی نداشت و در زمان فتحعلی شاه تنها بخش غربی آن  که امروزه میدان بهارستان در آن واقع شده است به جلوخان باغ نگارستان مشهور بود.

https://mrbilit.com/mag/baharestan-complex/

Comments